KMO Continu helpt wankele bedrijven op juiste spoor

Artikel Made In Limburg (3 juli 2015)
Coach helpt wankele bedrijven op juiste spoor

Een crisis of groeiproblemen kunnen een bedrijf in grote moeilijkheden brengen. Vele projecten en consultants laten deze groep van ondernemingen links liggen en focussen zich alleen op de succesverhalen. Nochtans heeft iedereen er baat bij om met de juiste expertise zoveel mogelijk bedrijven boven water te houden. OndernemersHorizon is een initiatief dat expliciet die doelstelling heeft.

“Het afgelopen jaar wisten we een 40-tal ondernemers uit onze provincie op het juiste spoor te krijgen,” zegt Bart Lodewyckx van Unizo-Limburg, dat met de steun van het Agentschap Ondernemen dit project OndernemersHorizon uitvoert. “We bieden de bedrijven een check-up aan, waarbij een aantal knipperlichten kunnen duidelijk worden. Vervolgens kan maatgericht worden bijgestuurd waar nodig.”

Jean Lathouwers heeft met zijn bedrijf KMO Continu heel wat Limburgse dossiers begeleid en ziet één problematiek vaak terugkeren. “Liquiditeitsproblemen, gecombineerd met een ‘neen’ van de bank, zijn meestal de aanleiding om de stap naar OndernemersHorizon te zetten,” weet Lathouwers. “Bovendien zijn de ondernemers vaak onvoldoende op de hoogte van de echte cijfers van hun bedrijf. Ze zijn gefocust bezig met hun specialiteit, de core-business, maar verliezen de financiële zijde een beetje uit het oog. Tijdens de scan van de onderneming proberen we te achterhalen of het liquiditeitsprobleem structureel is, of alleen het gevolg van slechte administratie en boekhouding. Door het uitzetten van een kasplanning krijgen we snel zicht op de situatie en leren we de bedrijfsleider omgaan met openstaande klanten- en leveranciersrekeningen.”

Tom Smets – Smevan Horeca uit Sint-Truiden
“OndernemersHorizon heeft me als ondernemer de ogen doen openen. We zaten als bedrijf in slechte papieren, met een serieuze put. Die financiële put is nu een kleine greppel geworden. We staan een stuk verder, maar we zijn er nog niet helemaal,” zegt Tom Smets van Smevan Horeca in Sint-Truiden. “Tijdens de begeleiding hebben we vooral gefocust op kostprijsberekening. Dat heeft ons enorm vooruit geholpen. Het gaat om vaak simpele dingen die veel geld kosten. Welke kosten zijn onnodig? We maakten bijvoorbeeld veel te grote hoeveelheden, waardoor er veel etenswaren in de vuilnisbak belandden. En ook op elektriciteit hebben we al enorm kunnen besparen,” klinkt het bij Tom Smets.

Kris Walpot – Waltech uit Voeren
“Bij Waltech ging het te snel. Ik ben in 2012 opgestart met mijn bedrijf gespecialiseerd in installatie en onderhoud van tankinstallaties en werkplaatsinrichtingen. De onderneming groeide erg snel. Daardoor ontstonden er liquiditeitsproblemen en had ik het moeilijk om mijn leveranciers te betalen. De groei van de onderneming in het buitenland versterkte dat probleem nog eens. Ondanks een sterke groei kan dit het begin van het einde betekenen. Maar dankzij de begeleiding binnen OndernemersHorizon gaat het opnieuw de juiste richting uit. We hebben een duidelijke strategie en visie uitgewerkt. Ik weet nu waar ik naar toe wil met mijn onderneming. Zo hebben we bijvoorbeeld beslist om het bedrijf om te vormen tot een bvba. Langs de andere kant hebben we ons ook gefocust op de administratie van onze organisatie,” besluit Kris Walpot.